Ze bestaan echt: de natuurtalenten. Het genie dat een pen of een laptop in handen krijgt en daar een prachtig verhaal uit rammelt. En doorbreekt met een debuutroman waar de wereld over spreekt. En daar zowaar ook nog geld mee verdient. Serieus: die enkeling bestaat echt!

De realiteit voor heel veel andere schrijvers die niet zo fortuinlijk zijn, ziet er evenwel heel anders uit.
Daar zit jaren ‘’voor jezelf wat schrijven’’ achter. Duizenden mislukte foute erhalen. Tienduizenden verloren woorden die werden geproduceerd en verwijderd. Gratis columns, gratis verhaaltjes (’voor jouw promotie’, zeggen ze dan), blogs, je eigen website, social media, schrijfwedstrijden…been there, done that, bought the t-shirt.
Was het Michael Jordan die zei, dat voor één succesmoment, negenennegentig faalmomenten daaraan zijn voorafgegaan? En dat hij bij ieder faalmoment dacht: one down, ninetyeight to go?

Hoe dan ook: het leven van een schrijver gaat niet over rozen. Het is de intrinsieke motivatie die ons drijft, naar horizonten waar ‘’no man went before’’.
De erotica-schrijver heeft extra muren te slechten. Zijn eigen geremdheid wellicht om expliciet genoeg te zijn, het imago van de erotica (‘’oh, je schrijf dus geile verhaaltjes, zoiets als porno”), vijftig tinten grijs, de uitgever die zich er niet aan waagt (‘’zit niet in ons portfolio, de markt zien wij als te klein om commercieel interessant te zijn”) en, misschien wel de belangrijkste, het is verhipte moeilijk om te schrijven en nog moeilijker echt goede erotica te schrijven.

Voor iedereen die wel een zetje kan gebruikten: hier zijn 8 ingrediënten voor een goed erotisch verhaal:

  • Het gaat over mensen, niet over seks
  • Het heeft een spanningsboog
  • Het gaat verder dan seks
  • De lezer snapt waarom de personages doen wat ze doen
  • De seksuele handelingen zijn uitvoerbaar en logisch
  • De woorden passen bij je personages
  • De woordkeuze is afwisselend
  • Er zitten dialogen in
  1. Het gaat over mensen, niet over seks.

Er is niets mis met porno. Het is geil, punt. Porno is evenwel gericht op de fysieke seksuele opwinding, niets meer dan dat. De karakters hebben maar een doel en dat is geile interactie. Er is geen sprake van relatie, van gevoelens en emoties. Porno gaat over ‘feiten’ en die feiten bestaan uit handelingen. En het liefst met mooie, gespierde, gladgeschoren, anusgebleekte, groot geschapen prachtexemplaren van mensen. Het resultaat is wat telt: de seksuele climax.
Erotica daarentegen gaat over de emoties van mensen, wat ze drijft en motiveert. Waarom doet hij of zij de dingen? Waarom komen ze in bepaalde situaties terecht? In die zin vormen de seksuele handelingen niet het hoofddoel, maar illustreren zij de omstandigheden. De hoofdpersonen maken emotioneel iets mee, dat zich (onder andere) vertaalt in seksuele situaties.

  1. Een spanningsboog

Hij belde aan, zij deed de deur open in haar slipje, hij grijpt haar bij de kont, ze neuken, zij komt klaar, hij komt klaar. Kan heel geil zijn, maar er zit een totale voorspelbaarheid in. Erotica is bij uitstek geschikt om een spanningsboog in het verhaal aan te brengen. Onverwachte gevoelens en emoties, nieuwe situaties. Hij of zij wil wel of niet. Klaarkomen kan wel of het kan niet. Het kan ook slecht aflopen. De opbouw van het verhaal neemt de lezer mee naar een andere wereld.  Het verhaal gaat niet (alleen) om de seksuele handelingen en de seksuele opwinding, maar vooral om de ontwikkeling die de hoofdpersoon doormaakt. Een goed erotisch verhaal laat de lezer begrijpen waarom de hoofdpersoon doet wat íe doet.  En daarbij mag het best ‘schuren’, er mogen best dilemma’s in voorkomen. Als alles van een leien dakje gaat en je aan het begin van het verhaal al snapt hoe het zal eindigen, is de motivatie voor de lezer om het uit te lezen een stuk kleiner.

  1. Het gaat verder dan seks

Zoals gezegd: het gaat niet alleen om de fysieke opwinding van de lezer en de geilheid van de hoofdpersoon. Er zijn emoties en ontwikkelingen bij betrokken. Erotica kan in alle genres worden toegepast: of het nu om drama, romantica, slapstick, detective of fantasy gaat. Erotica is een goed verhaal, waarbij de erotische scenes het karakter van de hoofdpersoon illustreren.
Misschien is er sprake van liefde, misschien van het uitleven van een lang onderdrukt verlangen, misschien van rebellie. De motieven van de hoofdpersoon om iets te doen of juist niet te doen maken het verhaal juist interessant!

  1. De lezer snapt waarom ze doen wat ze doen

Serieus, voor mij moet seks geloofwaardig zijn. Niet alleen de handelingen, maar zeker ook de motivatie. Of de seks nu met een totale vreemdeling in het donker binnen drie minuten na de ontmoeting plaatsvindt, of dat de hoofdpersoon een jaar bezig is geweest met chocolaatjes en bloemen om iemand te versieren maakt me niet uit. Maar ik wil het wel logisch vinden waarom twee mensen (of meer natuurlijk) seks met elkaar hebben. En dan bedoelen we hier niet een handleiding met daarin stap voor stap beschreven ‘’toen deed hij deed, toen deed zij dat’’. We bedoelen hier het zichtbaar maken van de intrinsieke motivatie, waarom geeft hij of zij toe aan dat verlangen, hoe voelt iemand zich daarbij? En is het logisch, past een daad, handeling of gedachte bij die persoon?
In de erotica hebben de karakters een menselijk gezicht, een mening, een voorkeur, een afkeer of een verlangen. Erotica beschrijft hoe iemand in het leven staat. Hoe ze hun medemens bezien.  Hoe ze met bepaalde dilemma’s omgaan en waarom. Hoe meer inzicht je biedt (niet te uitgebreid beschrijvend) over de drijfveren, emoties en meningen van je hoofdpersoon, hoe makkelijker het is voor je lezer om je serieus te nemen en je karakters als meer te zien dan een seksmachine.

  1. Wat ze doen, is fysiek mogelijk

Tenzij je in een sprookje of een fantasyverhaal zit (en dat ook expliciet laat weten aan de lezer), zal de seks een fysieke mogelijkheid moeten inhouden. Soms vergeet de auteur in de vaart der volkeren dat sommige standjes fysiek echt niet gaan. Ondersteboven op de bank liggen in een spagaat en dan drie kerels in iedere opening van de betreffende dame: ga het maar eens proberen zou ik zeggen. Houd je als schrijver zeker niet in en laat je fantasie op hol slaan, dat is prima, maar check achteraf wel even of het een en ander fysiek uitvoerbaar is. Veel lezers storen zich er aan als dat niet zo is en halen je helemaal uit de flow van het verhaal.

  1. Passende woorden

Bij een goed uitgewerkt personage horen bepaalde woorden. Een havenarbeider zal eerder over ‘kut’ spreken dan over ‘vagina’ en een freule (tenzij ze ‘’lekker vies aan het doen is’’ als onderdeel van het verhaal) zal het niet zomaar over ketsen of rampetampen hebben. De geloofwaardigheid van je personages wordt mede gevormd door de dingen die je ze laat zeggen, met een woordkeuze die daarbij past.

  1. Woordkeuze

Hoe meer je in de beschrijving van de handelingen je terecht komt, hoe lastiger het voor je is om het verhaal boeiend te houden. Het beschrijven van de handelingen (hij doet dit, dan doet zij dat) neemt de lezer niet mee in de flow van het verhaal. Je ontneemt hem als het ware zijn eigen fantasie.
Het gevaar is ook, dat je op een pagina vierendertig keer het woord kut gebruikt. Of drie zinnen achter elkaar pik noemt. Dat is jammer, want het valt de lezer op en maakt het saaier dan nodig is.
Probeer eens synoniemen of metaforen te gebruiken die de fantasie van de lezer prikkelen en die de lezer laten voelen wat je bedoelt. Alles uitspellen is niet altijd leuk.
‘Hij deed zijn pik in haar natte kut’ is heel wat minder poëtisch dan ‘Hij gleed bij haar naar binnen, verwelkomt door haar natheid’.

  1. Dialogen

En nu we het toch hebben over ‘vermijd al te veel beschrijving van de handelingen’ noemen wij als laatste het gebruik van dialogen. Voor de lezer is het nog makkelijker zich in te leven in een verhaal, als je je personages echt iets laat zeggen tegen elkaar of dat je de lezer meeneemt in het denkproces van het personage.

Het schrijven van een goed verhaal, met een mooie verhaallijn, is uitdagend genoeg. Spannende en opwindende erotische scene’s zijn daarbij  een extra dimensie. Op de bijeenkomsten van Prikkelzinnen kun je sparren met andere schrijvers van erotica en leer je hoe je nog beter, mooier en spannender je je verhaal kunt maken.
Voor nu: geniet vooral van het schrijven!

Comments

Reacties