Deze week opende uitgeverij EroScripta haar digitale deuren met het debuut van Emanuel Claessens: ‘De Kalahari Roos’. Er waren duizenden redenen voor mij om dit boek te willen lezen en evenzoveel om er een recensie over te schrijven. Het is lastig om te kiezen met welke reden ik zal beginnen.

Allereerst voel ik een zekere verwantschap en sympathie voor EroScripta. Deze uitgeverij is door Liza Daen opgezet, omdat er gewoon geen goed alternatief is voor auteurs van literotica. Door juist dit boek van Claessens als primeur voor zowel haar als hem in de boekwinkel te zetten, laat EroScipta zien een serieuze partij te zijn voor zowel auteurs als voor liefhebbende lezers van het genre.

Niet minder belangrijk is de band en diepe waardering die ik voor Claessens voel. Dat is niet in de laatste plaats omdat ik de eer heb dat hij zo nu en dan zijn prachtige werken op NBRplaza plaatst. Kortom, ik kon niet wachten om De Kalahari Roos te lezen en gelukkig kreeg ik van EroScripta een exemplaar.

Over Emanuel Claessens

Ik ken Emanuel nu al enige jaren. Niet persoonlijk, maar via diverse digitale wegen. Dat begon precies twee jaar geleden, toen Claessens nog geen eigen weblog had. Hij plaatste sindsdien een aantal berichten op NBRplaza onder de naam Luckyman. Vanaf het begin was ik fan van zijn surrealistische en soms wat ongemakkelijke confronterende stijl.

Ook kwam ik Claessens tegen als een geduchte tegenstander in de EWA Nederland Schrijfmarathon, waar hij keer op keer verraste met zijn bijzondere en unieke stijl. Inmiddels heeft Claessens (wat overigens een pseudoniem is) een eigen website en diverse publicaties op zijn naam staan.

De Kalahari Roos

De Kalahari Roos is een verhalenbundel met 16 korte verhalen. Alle verhalen hebben met elkaar gemeen dat ze geschreven zijn in de stijl van magisch realisme. Herhaaldelijk doen de werken mij denken aan het werk van Hugo Raes of Hubert Lampo. Hoewel het losstaande verhalen zijn, kenmerken alle verhalen zich door een duistere zoektocht van een man en de interactie met een sterke dominante vrouw. Ook vormt erotiek een belangrijke drijfveer voor de hoofdpersonen.

De verhalen spelen zich af in uitzonderlijke en exotische locaties en zijn oog voor detail laat zien dat hij zich heeft verdiept in de personages en de achtergrond. Als je op zoek bent naar voor de hand liggende erotiek met een happy end en clichématige seks, dan ben je bij Claessens aan het verkeerde adres. Elk verhaal sleept je mee in een sinistere droomwereld, die je keer op keer verrast en op het verkeerde been zet. De verhalen gaan over macht en confronteren de lezer vaak met een gevoel van ongemak en verbijstering, waardoor je als lezer al net zo’n reis doormaakt als de hoofdpersonen. Een reis waarin droom, werkelijkheid en fantasie naadloos in elkaar lijken over te gaan.

De Kalahari Roos is anders dan anders. Uniek, sfeervol, obscuur, onheilspellend, donker, confronterend, intrigerend.  Voor iemand die onbekend is met zijn werk is het in het begin even wennen, omdat hij obscene situaties niet schuwt.Maar als je voorbij het eerste gevoel van afschuw en huivering doorleest, ervaar je dat je gedwongen wordt te reflecteren.

Kortom, De Kalahari Roos is een geweldig boek om te lezen en een aanrader voor iedereen die houdt van literatuur met een randje.

UIT: NBRPlaza, 5 mei 2017, door Marc van Lier

Comments

Reacties