Notulen Prikkelzinnen 21 juli 2018

Aanwezig:          Sandra van Es, Jor Adam, Emanuel Claessens, Thislexy, Breyana, Hans Bakker, Willem van Batenburg, Liza Daen

Thema: roadtrip in dagboekvorm

Door de heerlijke zomerwarmte is het binnen ‘Stairway to Heaven’ relatief rustig, wat het gesprek zeker ten goede komt. We zijn het er over eens dat het thema dit keer behoorlijk uitdagend was. Een roadtrip is prima te doen, maar de dagboekvorm speelt wel parten. Wat schrijf je zoals aan jezelf en wat niet? Welke details neem je op en welke niet? Hoe benut je de ik-vorm? Passen dialogen die je zelf hebt, of tussen anderen, wel in een dagboek? Kortom: creativiteit was hard nodig!

We hebben vier verhalen ontvangen (https://www.eroscripta.nl/prikkelzinnen-21-juli-2018/)
1 Voor Lynn, dagboek van mijn roadtrip – Hans Bakker
2. Chocolade en Italiaanse wijn – Sandra van Es
3. Nacht 666 – Thislexy
4. Wat op ieders wensenlijstje zou moeten staan – Paul Henriquez

Paul Henriquez heeft een verhaal geschreven en ook anderen becommentarieerd, maar is helaas niet aanwezig door een vergissing in de datum. Hij heeft zijn comments wel nagestuurd. Deze zijn dan ook opgenomen in de notulen. Wij volgen de regel dat alleen de verhalen van de aanwezigen worden becommentarieerd.

Voor Lynn – Hans Bakker
Jor: Erg leuk verhaal met een verrassend einde. Het heeft een goede opbouw en een crescendo. Wat ik niet goed begreep is dat een collega hem op reis stuurt. Gebeurt zoiets echt? Wat is nu precies hun relatie?
Overigens: een cassettespeler kan echt niet meer. En willoos kan hier beter machteloos genoemd worden.

Sandra: Weinig opmerkingen, wel veel vragen. Wat is precies de relatie tussen Lynn en hem? Waarom stemt hij morrend toe? Vee vragen ook over Karin: het lijkt iets heel speciaals en intiems te zijn en dan geeft ze ineens het sleuteltje aan een wildvreemde voorbijganger? Waarom stemt hij toe dat ze hem volledig mogen inpakken?

Emanuel: De toon van het verhaal, vooral in het begin, is heel veelbelovend, het houdt je aandacht vast. De relatie tussen Lynn en de schrijver is niet duidelijk en zelfs verwarrend.
Zoals Lynn hem wegstuurt is verwarrend, het komt intiem over maar dan blijkt ze toch alleen een collega te zijn? Vertel wellicht iets meer over Lynn en plaats het in een setting, bijvoorbeeld: zijn ze alleen collega’s plaats het begin van het verhaal n een kantoor. Als ze zouden samenwonen, laat het zich dan thuis afspelen en zijn schoenen voor de deur staan of zoiets. Dat geeft de lezer meer houvast.
Als iemand iets zegt of denkt, vertel dan erbij wie dat doet. In het middenstuk en het einde is het niet goed uit elkaar te houden wie wat denkt of doet, typt Hans het of is het iets dat een van de vrouwen zegt of doet?

De vriendin-collega is dominant: ‘’Ik wil dat jij naar Scandinavië gaat…”. Hij fantaseert over haar in haar blote kont en vertelt haar dat ook. Als zij dominant is en hij sub, dan is dat een beetje vreemd. Dat zij hem op die manier wegstuurt, verraad ook een bepaalde intimiteit. Dit is heel verwarrend als het alleen maar collega’s zijn.
Overigens: je verhaal speelt zich af in Zweden, maar een van de plaatsen die je noemt ligt in Noorwegen.

In de scene op het kleine zandstrandje vertel je wel vijf keer dat ze bloot en/of naakt zijn. Overdaad schaadt, het is wel duidelijk!

Op het moment dat hij in de folie wordt gewikkeld s, is hij toch nog aan het schrijven? Dat kan toch niet? Note Hans: Hij stemt toe dat hij zal worden omwikkeld, maar is dat nog niet. Emanuel: Laat dan de taal van die meiden meer afwijken van de taal van Hans. Dan wordt dat nog duidelijker.

Thislexy: Tof verhaal, een mooi open einde. De erotica komt niet echt van de grond, maar het biedt nu echt aanknopingspunten voor een stomend vervolg.

Breyana: Met genoegen gelezen, origineel. Meer erotica zou het mooier maken.

Liza: Perfecte oplossing voor de dagboekvorm, heel slim gedaan. Ik miste het vervolg op de ontwikkelingen met de dochter.

Willem: De vermelding van dag 1, dag 2, is wat kaal. Misschien wordt dat wat smeuïger als je er een plaatsnaam of een tijd bij doet. En is een dagboek niet in tegenwoordige tijd?
Note Hans: ik schrijf mijn dagboek meestal in verleden tijd, het is iets dat al gebeurd is.
De eerste lezing las vlot weg, met een prima einde. Maar bij de tweede lezing kreeg ik toch het gevoel dat het rammelde in de opbouw. De overgang van het schrijven op papier naar het berichten sturen via de mobiele telefoon, daar ga je jezelf het toch iets te gemakkelijk maken. De spanning neemt hierdoor toch een beetje af. En loopt het ineens diverse kanten uit.
Misschien moet je ook eens kijken naar de reacties van de vrouw thuis en de rol van die twee meiden.

Paul: Korte en bondige sexscene, dat is prima! Maar de clou ontgaat me volledig. Het probleem wordt omschreven, maar r wordt niets opgelost. Sterker nog: er wordt niet eens een poging gedaan om het ontstane probleem op te lossen.
Waarom mag ze niet aan haar ouders vertellen dat ze lesbisch is? Zijn haar ouders daar te conservatief voor? Waarom opa wel en de ouders niet?
Dat het om een vrouw ging op wie ze verliefd was had best aan het einde mogen worden verteld. Zou houd je de lezer in de lezer in spanning en heb je meteen de clou te pakken.
Komen er uitgebreide dialogen voor in een dagboek?
Het thema roadtrip ontgaat me volledig.
Als het verhaal eindigt, lijkt het pas te beginnen.

Chocolade en Italiaanse wijn – Sandra van Es
Willem
: In dit verhaal zit een ijzeren logica. Bij Hans komt het van verschillende kanten, wat teveel perspectieven oplevert, hier houd je de lijn heel strak. Het wraakthema is goed uitgewerkt en de toon van het verhaal is goed vastgehouden. Buitengewoon persoonlijk is het daarmee geworden, ik heb het met veel plezier gelezen.

Thislexy: Heerlijk verhaal, met een duidelijk toon! Ze geeft hem een dubbele vernedering door het gezelschap van een vrouw te prefereren boven dat van hem. Vond wel de erotische scenes wat te kort!

Breyana: Genoten van het verhaal, de erotica had meer mogen worden uitgewerkt.
Note Willem: daar laat je inderdaad wel iets liggen. Door die knoeiert van een man, laat je wat ze van hem allemaal gemist heeft nu van een ander gehaald, dat kun je idd nog sterker uitwerken. Reactie Sandra: Ik wilde niet al te zuurpruimerig overkomen.

Jor: Inderdaad heerlijk verhaal. Mooi hoe die hele geschiedenis wordt ontsluierd. Wel vind ik dat je veel tijd nodig hebt om haar los te laten komen. Ook had Kysha wat meer ‘’inwijding’’ kunnen geven. Note Wilem: de persoonlijke voorkeuren van de lezer moet je niet projecteren op de beoordeling van het verhaal.

Hans: Smullend geil verhaal! Karakters zijn consequent en goed vormgegeven. Er ontbreken tussenliggende dagen, daar gebeurt toch ook wel wat? Note Sandra: zeker, maar die hoeft ze niet noodzakelijk aan haar man te laten weten, ze laat hem alleen weten wat hem zal tergen.
Ik vond het einde wat abrupt.

Paul: Leuk en filmisch geschreven, zoals de meeste van de stukken die ik van jou heb gelezen. Je ziet het daardoor als een film voor je gebeuren. Het thema is goed verwerkt. Het is wraakporno met een komische noot. Jammer wel dat het verhaal zo snel wordt afgekapt. Maakt me benieuwd naar hoe het verder zal gaan. Tegelijkertijd is dat ook een minpunt: een duidelijke clou ontbreekt. Het verhaal werkt niet naar een bepaald punt. En, probeer het Engelse taalgebruik te vermijden.  Overigens is het mij niet helemaal helder of de vertelster nu lesbisch is of niet.

Nacht 666 – Thislexy
Jor: Weinig commentaar, de beschrijving van de seks is lekker en geil. Het is een beetje bizar en vreemd. Vraag me wel af waarom de naam van Hestia is gekozen? Zij is de oudste zus van Zeus en de eeuwige maagd / godin van het vuur? Note Thislexy: zo diep zit dat niet, gewoon een naam gekozen.

Sandra: Aan het begin dacht ik echt: ’’Waar gaat dit heen?” Leuk dat je steeds een beetje meer geeft, dat houdt de aandacht echt vast. Een lekker verhaal!

Breyana: Superleuk verhaal, er zat niet echt een einde aan in de eerste versie, tof om te zien dat er nu wel een verrassend einde is gekomen.

Hans: Ik had moeite met het verhaal. De namen zeiden me niets. Na het opzoeken van die naam van Hestia ging dat beeld dat ik van haar had aan gruzelementen. (Tip Willem: eest het verhaal lezen, dan pas opzoeken). Heel originele elementen, dat wel.

Willem: Buitengewoon fantasierijk en origineel! Als je een werkelijke gebeurtenis gebruikt, zou je wel eerst meer context kunnen aanbrengen. Overigens: geile kutspappen is dubbelop. De sexscene had misschien wat bloemrijker gemogen, minder sec en meer synoniemen gebruikten. Verder doet die vampier BDSM het goed!

Thislexy zelf: Het valt me op dat niemand het heeft over het ontbreken van de beoogde dagboek-stijl. Wellicht komt dat door de dialogen? Ik vond zelf de vondst van ‘’Lief nachtboek’’ tof.

Paul: Leuke link met de actualiteit, maar wat heeft de brand in het telegraafgebouw te maken met de rest van het verhaal? Zijn de daders de hoofdpersoon bekend bijvoorbeeld? Waarom neemt de hoofdpersoon geen wraak op de daders?
Net als bij de opdracht ‘’De tuin der lusten” kreeg ik af en toe braakneigingen. Dat is niet omdat het verhaal slecht is beschreven. Eerder omdat het erg beeldend is geschreven. Vond wel dat de seks erg uitgebreid is beschreven. Ik zie verder het thema niet erg terugkomen: een erotische roadtrip in dagboekvorm. In de laatste alinea beschrijf je wel een aantal plaatsen die de hoofdpersoon nog gaat bezoeken. Alsof je plotseling dacht dat je het thema niet in het verhaal had verwerkt. Komen er uitgebreide dialogen voor in een dagboek?

Wat er achteraf gebeurde:
Paul Henriquez laat weten dat hij zondag 16 september met zijn kraampje op de boekenmarkt staat in Utrecht, op het Vredenburg en nodigt iedereen van harte uit even langs te komen.
Zijn eigen verhaal heeft hij willen schrijven over de gebeurtenissen op een naturistencamping. Na bedreigingen heeft hij dat verhaal weer ingetrokken, wat een trieste gebeurtenis is.

Verder is er een gesprek over workshops van EroScripta. Ze staan op de site en in de agenda, maar aangezien er geen aanmeldingen komen hiervoor….Liza wil graag weten waar dan wel behoefte aan is en in welke vorm.
De formule van de workshops kan anders, bijvoorbeeld een meer bekende schrijfster, iig iemand van buitenaf, waar echt nieuwe invalshoeken kunnen worden ontdekt. Zoals bv met de dicht-workshop met Gerhard, was superleuk. Andere locatie voor die workshops is ook beter, we moeten echt een eigen omgeving daarvoor hebben. Utrecht is lastig en duur, maar verschillende leden weten wat opties. Daarmee gaan de kosten wel flink omhoog, maar voor zoiets speciaals kan dat ook.  Zet de leden in voor de promotie. We gaan kijken of dit in november kan plaatsvinden!

Kinky Warehouse datum is nog niet duidelijk. De informatie is opgevraagd. Indien dit doorgang heeft, worden de leden hierover ingelicht.

 

Comments

Reacties