Wat vooraf ging: We zitten op een betere positie dit keer in Stairway, we kunnen elkaar zowaar verstaan. Jammer dat de terrasdeur al openstaan, want het werd in de middag wel een beetje koud. Gelukkig houden de verhalen ons goed warm!

Aanwezig: Emanuel Claessens, Jor Adam, Willem van Batenburg, Paul Henriquez, Thislexy, Breyana, Pierre Courage, Liza Daen.
Sandra van Es kan helaas niet aanwezig zijn, maar is wel zo lief geweest haar commentaar in te sturen.

Tips en activiteiten:
Willem van Batenburg heeft zijn uitgebreide collectie erotica geschonken aan de afdeling ‘Bijzondere Collecties’ van de Bibliotheek van UvA, op de Oude Turfmarkt 129 in Amsterdam. In enkele vitrines is een kleine greep uit de bijzondere werken te zien tot en met 2 april 2018.

De tentoonstelling ‘Porno op Papier’ in het Meermanno in Den Haag is van start gegaan. De leden stellen voor gezamenlijk naar de tentoonstelling te gaan, Liza gaat hier achteraan en laat dit weten via de website. Willem heeft het bijbehorende boek ter inzage meegenomen: prijzig maar absolute aanrader!

Workshop ‘Geef Lust aan je Lief over erotische poezie is op 22 april met de ervaren dichter Gerhard te Winkel. Zie ook de evenementenkalender op de website van EroScripta.

Emanuel is weer gepubliceerd met een verhaal, dit keer in Extaze, met het verhaal ‘Speak how you feel’. De link wordt geplaatst op de website van EroScripta
(update: https://www.eroscripta.nl/emanuel-claessens-in-extaze/)

Smutmarathon in de UK is in volle gang, georganiseerd door onze eigen Marie Rebelle. Superleuk om dit te volgen. EroScriptalid Marc van Lier van NBR-Plaza en Liza Daen zitten mede in de jury. Leerzaam om te lezen wat onze engelstalige collega’s hiervan maken. http://smut.rebelsnotes.com/

In de openbare bibliotheek van Amsterdam is een mooie tentoonstelling over de lesbische / homosexuele liefde op de 5e etage.

Dan: de verhalen op het thema ‘Tuin der Lusten’. Er zijn vier verhalen ingestuurd:
1. Celestio’s Bibliotheek van Emanuel Claessens
http://www.luckymanbooks.nl/verhalen/celestios-bibliotheek/
2. Het Billenlied van Liza Daen
https://www.lizadaen.nl/2018/03/04/het-billenlied/
3. Appeltje van Paul Henriquez
http://hotelvolverlangens.blogspot.nl/2018/03/eroscripta-tuin-der-lusten-appeltje.html
4. Tuin der Kwellingen van Thislexy
http://thislexy.blogspot.nl/2018/03/tuin-der-kwellingen.html?zx=acbb9a7ff3344acf

  1. Celestios Bibliotheek van Emanuel Claessens
    Thislexy
    : Heerlijk, surrealistisch, niet zo ingewikkeld dit keer. Gruwel-scenes zijn heel goed beschreven.
    – Hij was ‘dol op het bewonderen van’: technisch gezien kan het wel, maar het klinkt als een pleonasme. Mooier is het: zwelgt in het bewonderen van, hij is dol op of hij bewondert…
    – Verklonterd: moet dit niet zijn ‘geklonterd’? Note: dit is niet het geval. Verklonterd is het resultaat van een proces, door een invloed van iets. Geklonterd is een staat, het kwam al zo naar buiten.
    – Vraag: hij is in de kloosterbieb en ziet buiten de muur de vuurtjes branden. Hoe kan hij dat dan zien? Antwoord: de bieb is op de 1e verdieping, hij kijkt over de muren en de binnenplaats heen.
    Tip: zeg dit duidelijker, het geeft alleen maar meer nadruk op het verspreiden van zijn macht dat hij alles overziet,
    – Vraag: waarom brandt die stad? Antwoord: zichtbaar op het schilderij, maar er speelt nog veel meer. De duivels waren rond in de stad. Tip: dit komt niet goed naar voren in het verhaal, dit blijkt
    voor alle deelnemers een vraag te zijn. Wat gebeurt er in die stad en waarom?
    – Vraag: kooplieden die bedienden sturen met eten voor de gedetineerde. Dat klinkt niet logisch. Waarom zouden ze daarvoor zoveel moeite doen en geld uitgeven? Antwoord: Dit is een blijk van waardering
    voor de monnik die de straf voor ze moet uitvoeren. In ruil heeft hij gratis aflaten. Zo worden er ook geen lastige vragen gesteld over wat hij doet met de gevangene.

Paul: Een goed en mooi verhaal, al moest ik wel even door de gruwelscenes heen worstelen.
– Het gegeven van dat boek is superleuk
– Hoezo houdt hij de gevangene in zulke luxe? Antwoord: hij houdt haar als een trofee. Het is veel spannender haar in een kooi te houden dan ineen kerker (dat is cliche). Zij is er voor hem.
– Waarom brandt die stad? En is Annecke uiteindelijk zelf die duivel?

Liza: Prachtig verhaal. Het contrast tussen de wereld die aan het vergaan is buiten en de decadentie die zich binnen afspeelt mag duidelijker, het zou bijdragen aan het verhaal. Waarom die stad dan brandt is inderdaad een vraag die blijft spelen.

Pierre: Een heel beelden smulverhaal
– Goede scenes met afgeronde acties
– Humor en veel (erotische) spanningsvelden
– Dialogen zijn sterk
– Dat zij die sleutel aftroeft: de monnik is wel een domme vent, maar zo dom is hij nu ook weer niet. Dit is niet helemaal geloofwaardig. Geef het meer crescendo, laat hem chanteren.
– Perpectief op de binnenplaats: het geeft de indruk dat de bieb een afgesloten ruimte is, dus dat werkt verwarrend
– ‘De hel was binnen handbereik, binnen is het nog lekker warm en veilig’ -> dat klopt niet. De hel is heet, dus dat strookt niet met de warmte van de bibliotheek. Handbereik is iets wat fijn is, dat
strookt niet met de hel. Beter kun je zeggen dat de hel nabij is of komt.
– De kooi in de bieb is echt fantastisch, het neemt letterlijk en figuurlijk alle ruimte in.
– Getraliede kooi is dubbelop, een kooi heeft altijd tralies
– De zin ‘….ademloos naar de hoofse schoonheid van zijn stralende aanwinst’: prachtige zin die zo goed past in het verhaal. Evenzo: ‘Hij beminde haar langdurig….stroomopwaarts, in de richting van de bergen waar de zalmen gaan’.
– Kletsen op een weerloze rug, maar weerloos kletsen is niets. De rug is weerloos, het kletsen niet. Beter: het genadeloze kletsen.

Jor: Gruwelijk, komisch en prachtig verhaal
– Waarom een pater? Past een kardinaal hier niet beter om de decadentie sterker te maken? Of juist een monnik. Een pater is geleerd en zal goed latijn spreken. Een broeder is de laagste in de orde, dat zou eigenlijk beter zijn.
– Mooi: zodra Annecke naakt is, krijgt zij alle macht in handen
– Misschien meer verbinding tussne dat de reden dat Annecke wraak komt nemen en waarom de duivel rondwaart in de stad. Waarop neemt zij wraak? Wat komt die duivel doen?
– Moraal van de walnotenboom iets te uitleggerig
– Slok wijn, hij kijkt naar haar schaamstreek en dan komt er een soort opsomming van alle prikkels bij elkaar. Mooier is ook hier meer met verbeelding te werken.

Willem: Intrigerend in een mooie absurdistische setting
– Zou het mooier vinden om de beweging aan het begin: binnen, buiten, binnen te verkorten: begin buiten, ga dan naar binnen en blijf daar. Annecke als het paard van Troje dat vanuit het dorp in de fik naar binnen wordt gebracht.

Sandra:
Erg mooi hoe je meteen in de eerste alinea al de sfeer van de omgeving weet te beschrijven. Het vuur, zowel dat van de brandende stad als de vuurtjes op de markt, de geuren, kleuren en geluiden. Het komt allemaal meteen naar me toe waardoor het is alsof ik erbij ben.
Ook erg mooi hoe je met 1 zin vertelt dat Annecke een zeer krachtige vrouw is (vind ik); ‘… een vernederend ritueel dat zij kalm en waardig onderging alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.’
Voor Pater Celstio krijg ik door het verhaal heen gemengde gevoelens, sympathie, medelijden en afkeer. Heel mooi hoe onschuldig Annecke hem rond haar vinger windt en laat doen wat zij wil of niet wil. Een erg mooi en knap geschreven verhaal. Je hebt het thema er op diverse manieren in verwerkt. Ik raak steeds meer onder de indruk van je schrijven.

  1. Het Billenlied van Liza Daen
    Paul: vindt de Engels termen storend: paper, note to myself etc. Gewoon in NL is mooier
    – Het duurt veel te lang voordat de erotiek wordt geintroduceerd
    – Je gaat teveel in op het schilderij
    – Het wordt pas leuk bij de afsluiting

Pierre: Inderdaad, zoals je zelf zegt, het meest vreemde verhaal dat je ooit schreef
– Het is wel een interessante kwestie, je wilt wel verder lezen met de vraag: waar gaat dit naar toe?
– Over de top, met zondaars, maar niet erotisch
– De weg die de vuurbal aflegt is veel te ingewikkeld
– de muziek brengt dus extase en trance, dat mag veel meer naar voren komen
– ‘De dagen daarna’ bleef ze op de grond liggen klinkt beter dan het retroperspectief.

Emanuel: Inhoudelijk een spannend gegeven en leuk om te lezen
– Uitvoering en opbouw viel echter tegen
– De indruk dat het niet af is, de laatste scene wordt het pas prikkelend
– Inleiding veel te traag, opsommendScene met Karel: onnodig, wat voegt dit toe aan het verhaal? Antwoord: het onderbreekt haar in haar bezigheden en het geeft een karakterschets van haar: een nerd die meer met haar wetenschap bezig is dan met het leven.
– Scene dat de oude noten en nieuwe tonen elkaar ontmoeten is onduildeijk: tonen, noten en klanken door elkaar heen gebruikt, dus je weet niet meer wat wat is.
– Scene met de vuurbal: daar bouwt de spanning zich eindelijk op, maar die wordt ruw onderbroken doordat je ineens zegt ‘’achteraf weet ze niet wat er gebeurd is’.
-Het einde is veel te snel, veel leuker om hier iets te laten gebeuren tussen de professor en Godewijne.
– Geef wat voorbeeld van haar chaotische leven: als ze zo ascetisch is, waarom dan een chaotisch leven?
– Meer gedachten weergeven: waarom ligt ze op de grond, niet op het bed? Antwoord: ze heeft behoefte aan het ascetische….

Jor: Geen last van een te lange intro, juist wel interessant
– Jammer dat de flow van wat ze meemaakt met de vuurbaal wordt onderbroken door het retroperspectief
– Gegeven van extatische muziek heel leuk

Willem:  Intro is goed, helder en duidelijk.
– Maar het middenstuk mag zeker 50% korter, veel te veel uitleg en herhalingen
– Wat dan weer 100% langer kan is het einde, dit zou het begin kunnen zijn van een bijzondere verhouding

Thislexy: Ik beschouw het hele verhaal als een intro op de verhouding tussne Professor Diecken en Godewijne. Dan pas wordt het echt leuk.

Breyana: te langdradig om de aandacht vast te houden

Sandra:
Bij het bestuderen van het schilderij was de notenbalk op de billen ook een van de dingen die mij als eerste opviel en waarvan ik dacht dat daar wel een leuk verhaal over te schrijven zou zijn J
Ik vind het stukje waarin Godewijne de close-up bekijkt, wat aan de lange kant, hierdoor dwaalt mijn aandacht weg.
Toen ik op het schilderij doorklikte naar het you-tube filmpje van het ‘billenlied’ was het eerste wat ik kreeg inderdaad jeuk, omdat ik de klanken en de melodie niet mooi vond. Leuk dat je dit ook op deze manier beschrijft 😉
Een zeer apart verhaal naar aanleiding van het thema, echt bijzonder dat je hierop gekomen bent en ook een bijzondere beschrijving van de erotiek. Ook het einde, wat naar mijn idee lijkt te zeggen dat de schilder wel degelijk een bedoeling heeft gehad met het schilderen van deze specifieke scene. Knap verhaal!

  1. Appeltje van Paul Henriquez
    Pierre: ingewikkeld en moeilijk verhaal.
    – Wat doet die appel nu precies? Je geeft hem zodat je sex kunt hebben? Waarom dat dan zo is, waarom die appel het signaal is, is volkomen onduidelijk.
    – Motieven en achtergronden zijn helemaal niet uitgewerkt, het komt nu niet over als een verhaal
    – Veel kleine taalfoutjes, aangegeven in de tekst
    – Er is geen dilemma of vraag, er wordt niets opgelost, dat geeft geen enkele spanning

Emanuel: Leuk dat het echt op het schilderij is gebaseerd.
– Verhaal loopt veel te hard van stapel. Het vereist veel ruimtelijk inzicht van de lezer. Het zou helpen als je de begin-toestand aandacht geeft, dan kan de lezer zich oriënteren. Nu begint direct van alles te bewegen en ben je snel de weg kwijt.
– Stapsgewijs die panelen laten openen dus.
– Het appeltje speelt een belangrijke rol in het verhaal. Er wordt dus verwacht dat je iets geeft aan iemand anders, zodat je sex kunt hebben. Maar daar zit verder geen spanning in, het is veel te makkelijk om gewoon dat appeltje te geven en klaar. Geef het een dilemma, een moeilijkheidsfactor: bv: de appels zijn schaars, of laat ze bewaken door draken.
– De hoofdpersoon laat weten dat het nu niet meer moeilijk is, het is een paradijselijke omgeving waarin alles hemels goed gaat. Dan zou het spanning kunnen geven door weer te geven hoe het vroeger was, toen het wel moeilijk was. Waarom was het eerst een probleem, waarom is deze utopie een bevrijding? Het is nu allemaal heel makkelijk met dat appeltje.
– Er mag dus meer conflict of lijden in worden opgenomen zodat de oplossing, de utopie, een bevrijding is
– Vreemde zin: ‘schouwspel:’ je somt op wat er allemaal niet was waardoor het zo mooi is. Dat komt vreemd over. Waarom is het dan wel mooi?

Jor: Paradijselijke omgeving, vertaald naar het nu, is mooi verwerkt
– Beschrijving in het begin is heel technisch
– Vruchten van het schilderij komen mooi terug
– Te weinig spanning in het verhaal, meer een opsomming van een staat van zijn
– Geeft geen erotische spanning

Willem: Aardige uitwerking van het thema
– Maar de uitvoering is heel sloridg en verdient veel meer energie en aandacht
– Veel meer lezen, herlezen, je afvragen wat de lezer beleeft, je gooit jouw fantasie op papier en verwacht dan dat iedereen je zomaar volgen kan. Je moet de lezer meenemen, het verhaal opbouwen
– In een utopie is het ook lastig om knelpunten weer te geven, het idee van een paradijselijke omgeving waarin alles helemaal goed is znder dilemma’s is prima. Maar geef het dan contrast met hoe het voorheen was. Het plezierige van deze utopie snap ik wel.
– Het dak gaat twee keer open!
– Lucht kan een lichaam niet omwikkelen! Ga goed de betekenis van de woorden die je benut na, zoek het op in een woordenboek. Omwikkelen is hier niet het goede woord en stoort. Omgeven, bereiken etc is veel beter.

Thislexy: Surrealistische / utopische zie ik wel, maar in wat voor wereld zit hij nu eigenlijk?
– Is het een droom, een verlangen, een subrealiteit?
– Wat is het doel van het verhaal? Voelt als een beschrijving, geen verhaal
– Je kunt het echt inkorten om tot de kern te komen: minder omschrijvend (waar hij loopt, wat ie doet) en meer spanning erin geven
– Leg er meer gevoel in.
– Leg het eens weg en kijk er twee dagen later weer naar, dan ontdek je veel van je eigen onlogica. Bijvoorbeeld: in het begin heb je het over een slanke vrouw, daarna over een volle vrouw….

Sandra:
Allereerst vind ik dat je een leuke insteek hebt gebruikt voor het thema van deze bijeenkomst. De eerste tip die ik je wil geven; maak wat vaker gebruik van witregels en komma’s in lange zinnen of hak een lange zin in stukjes. Soms is een punt beter dan een komma.
Persoonlijk vind ik dat je veel dezelfde woorden gebruikt, waardoor het verhaal wat ‘star’ blijft, dit wordt versterkt door de vele, opsommende, vertellingen. Ik denk dat je je verhaal levendiger kunt maken door te spelen met verschillen woorden en meer gebruik te maken van ‘show’. Ook heel persoonlijk, ik stoor me aan je ‘nette’  taalgebruik (Penis, vagina, penetreren etc.) Het maakt je verhaal klinisch en verre van erotisch. Probeer hier eens wat meer mee te spelen. Ik denk dat je verhaal daardoor erotischer kan worden, want hoewel er gevreeën wordt en mensen naakt zijn, vind ik dit verhaal niet erotisch.

  1. Thislexy: Tuin der Kwellingen
    Emanuel: doet me denken aan het ‘’zeepje’’ verhaal uit de marathon
    – Blijft een beetje hangen op de handelingen, ik mis de beweegredenen
    – Door het spaarzame gebruik van dialoog blijft de interactie heel formeel en voorspelbaar
    – Breng het wat dichter naar de lezer toe: bv: in de scene met de slaaf / verdrinken: laat de godin zeggen: ‘’Stomme slaaf, snap je niet dat verdrinken valsspelen is?’’
    – Te vaak het woord godin: varieer ook met Zij of geef haar een naam. Schrijf godin als Godin by the way
    – Op het einde wordt het wel spannend, als de strijd heel voelbaar wordt en hij allerlei dingen moet doen waar hij moeite mee heeft.
    – Voor jou heel erg ‘’out-of-the-box’’, dat is heel leuk. Maar je voelt het wel: je hebt het bestudeerd, maar voelt het niet, daarom ook zo handelingsgericht.

Jor: Lastig om de the flow te komen van dit verhaal

Willem: Dat Fikkie er is bij een inferno, dat is pas echte humor!
– BDSM is wel wat handelingen betreft geloofwaardig
– Zwem/ verzuipscene us een originele invalshoek
– Wel hele handelngsgerichr, idd maakt dialoog het veel persoonlijker
– Weer een echte Lex-aflsuiter: dat hij niet naar die tentoonstelling moet gaan is een mooie twist

Pierre: leuke ontknoping!
– Kwellingen zijn een kwelling om te lezen, de Lust is ver te zoeken, ik wil meer lust!
– Heel technisch geschreven, jammer
– Goed geschreven, maar het spreekt niet tot me.

Sandra:
Heftige beschrijvingen van martelingen die me soms twee keer laten lezen om dat ik me afvraag; Hoe zit het nou? Ik  voel oprechte walging bij het lezen over het schoonlikken van al die geslachten, goed gelukt dus. Wat ik vooral erg leuk vind is dat je zegt dat de naweeën van de nachtmerrie wegebben, maar dat de hoofdpersoon tegelijk rouwig is over het feit dat het allemaal maar een droom was.

Volgende bijeenkomst Prikkelzinnen: 26 mei 2018. het thema volgt snel!

Comments

Reacties