Onlangs las ik, op het keurige nu.nl notabene, dat ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Porno op papier’ in het Huis Meermanno vanaf 22 maart, een fanatieke verzamelaar van pornografische en erotische verhalen zijn collectie van 1500 werken heeft geschonken aan de Koninklijke Bibliotheek. Zo weet ik ook, dat mijn goede vriend en EroScripta-lid Willem van Batenburg, van de website www.bibliotheca-erotica.nl, vorig jaar ook zijn enorme verzameling klassieke en moderne erotische literatuur aan de Bibliotheek heeft geschonken. We mogen dankbaar zijn dat deze mensen bestaan en zo ons enorm belangrijke erfgoed in stand houden. Erotische verhalen zijn van alle tijden en het is goed te weten dat de belangstelling voor erotische literatuur weer in opmars is.

Een zeer goede methodiek om jezelf te ontwikkelen als erotica auteur is het geven en nemen van feedback. Feedback van medelezers en –schrijvers krijgen maakt je kwetsbaar. Het is eng. Ergens horen wij in ons hoofd dat stemmetje: ‘wat als ze het niet goed vinden’ of ‘wat als ik het verkeerd begrepen heb’. Ik kan je echter verzekeren dat opbouwende kritiek die met respect gedeeld wordt, jou beter zal maken als auteur.
Daarom geef ik je hier zeven goede redenen om feedback te koesteren.

Reden 1: Wat zich in jouw hoofd afspeelt, is niet automatisch de film die de lezer ziet
Jij schrijft er lustig op los en vertaalt de beelden die jij ziet in je hoofd naar het geschreven woord. Daarbij benut je, bewust of onbewust, je eigen ervaringen, je eigen fantasieën, je eigen kaders, vrijheden en beperkingen. Dat levert een prachtige film op. Maar wist je dat de associaties die jij maakt, heel uniek zijn? En wel zo uniek, dat jouw lezer je misschien niet volgt. Feedback van een lezer laat je zien waar je duidelijker moet zijn, waar je moet bijlichten of wat je juist moet weglaten. Door jouw script terug te horen vanuit een ander perspectief, leer je precies waar je het nog beter kunt maken.

Reden 2: Sexy scenes zijn altijd mogelijk in jouw fantasie, maar zijn ze praktisch uitvoerbaar?
Een goed erotisch verhaal prikkelt de lezer. Hij of zij ziet bijna voor zich wat er gebeurt. Je raakt je lezer (en de prikkeling) echter volkomen kwijt als je sexy intermezzo’s praktisch onmogelijk zijn. Ik zou bijna zeggen: probeer het eens uit, maar dat kan natuurlijk niet altijd.
Ook als je over de ‘opposite sex’ schrijft, weet je nooit precies of het inderdaad zo voelt, of het inderdaad zo is. Feedback van lezers is daarbij waardevol: wat kan wel, wat kan niet? Zien ze het inderdaad zo voor zich als jij het bedoelt of raken ze hopeloos in de klit? Herkent een vrouw of man zich in de beschrijving van een orgasme? Kloppen de lichamelijke sensaties of de standjes? Feedback werpt er een licht op!

Reden 3: De logica van je karakters is niet altijd de logica van jouw lezer
Waar porno vooral gericht is op het fysieke prikkelen van de lezer of kijker, richt erotica zich daarnaast (ook) op het prikkelen van de geest en de fantasie. De storyline en de motieven van de karakters zijn daarbij heel belangrijk: lezers gaan zich identificeren of meedenken. Als auteur benut je bij het opbouwen van je karakters archetypen die je kent in de realiteit. In jouw hoofd is dat vaak klip en klaar. Het gevaar daarbij is, dat wat jij logische beslissingen of motieven vindt, volledig wordt gemist door je lezer. Zo raakt het leesenthousiasme snel opgedroogd. Ook hierbij geldt: feedback is een check of het duidelijk genoeg is, of je jouw karakters voldoende hebt uitgewerkt en je de lezer weet mee te voeren in jouw wereld.

Reden 4: Redigeren van erotica is een vak apart en niet overal verkrijgbaar
Ooit redigeerde ik een verhaal waar per pagina ongeveer 36 keer het woord ‘kut’ stond. Het irriteerde mij zo, dat ik het hele verhaal niet meer zag. Redigeren van erotica is echt een vak apart. Wat zijn goede synoniemen? Hoe omschrijf je nu een fysieke sensatie? Hoe laat je opwinding blijken anders dan de dooddoener: hij is opgewonden, zij is geil?
Andere woorden en nieuwe beschrijvingen geven je verhaal een onverwachte boost. Redigeren kunnen heel veel mensen, maar het redigeren van erotica is niet overal te halen. Durf ook feedback te halen van mede-erotici of ervaren lezers, de tips die je daarbij ontvangt zullen je blij verrassen.

Reden 5: Ontvang nieuwe invalshoeken hoe jouw verhaal nog spannender of opwinderder wordt
Hoe actief je als erotica auteur wel of niet bent tussen de lakens (of op tafel, in de auto, op de bank, anywhere for that matter): je kent niet alle standjes, niet alle technieken, niet alle emoties. Met suggesties van anderen hoe je een scene nog sappiger, sterker, opwinderder kunt maken door nieuwe invalshoeken waar je zelf nooit opgekomen was, wordt jouw verhaal nog beter. Deze feedback zorgt ervoor dat je je horizon verbreedt.

Reden 6: Horen dat je het goed doet, geeft je vleugels
Feedback gaat niet alleen om benoemen wat je nog beter kunt doen. Tenminste, als je goede feedback gevers hebt. Je hoort niet alleen de tips, maar zeker ook de tops. Horen wat je goed hebt gedaan, geeft je vleugels!

Reden 7: Van feedback geven leer je ook wat
Verhalen van andere auteurs lezen en jouw feedback hierop voorbereiden inspireert. Het brengt je op nieuwe ideeën, het laat je nadenken over waarom je iets wel of niet goed vindt en het biedt aanknopingspunten voor een goed gesprek. Geef jouw feedback als cadeautje aan je collega-erotici en aan jezelf.

EroScripta biedt alle auteurs (en bloggers en dichters) de gelegenheid feedback te geven en te ontvangen bij de twee-maandelijkse bijeenkomsten van Prikkelzinnen. Daarnaast brengt de EroScripta Community je in contact met andere auteurs van erotica.
Meer weten? Kom gerust eens vrijblijvend  naar een van onze bijeenkomsten!
Meer hierover lees je op https://www.eroscripta.nl/onze-bijeenkomsten-prikkelzinnen/

Comments

Reacties